Välkommen till handledstödet.se – sidan med allt du behöver veta om handledsstöd! Här ska jag försöka guida genom allt från vem som har användning av ett handledsskydd till att välja rätt produkt efter dina behov. Jag tar även upp vanliga orsaker till handledsproblem och hur handledsstöd kan vara till hjälp.

Klicka här för att bli nedscrollad till mina rekommendationer – De bästa handledsstöden

Vad är ett handledsskydd och när används det?

Ett handledsstöd är ett hjälpmedel som kan bidra med stöd, värme och kompression till instabila, stela och smärtande handleder. Skydden kommer i olika utföranden för att passa vid olika användningsområden. Allt från lättare stöd som används vid lindrigare besvär till rejäla varianter utrustade med skenor för att ge ordentligt med stabilitet till leden.

Handledsskydd kan användas i förebyggande syfte, vid aktiviteter som innebär en extra påfrestning för handlederna, i prestationshöjande syfte eller vid rehabilitering efter en skada. Handledsproblem kan försvåra de enklaste sakerna i vardagen som att lyfta föremål, arbeta vid datorn eller att skriva vilket kan ge upphov till smärta. Andra tecken på handledsproblem är svaghet och domningar. Det finns handledsstöd som lämpar sig för användning i vardagen såväl som vid träning.
Knuten näve

Hur fungerar ett handledsstöd?

Ett handledsskydd kan bidra med värme, kompression och stabilitet.

Handledsstöden är vanligtvis tillverkade i elastiska material som spänns åt kring handleden för att ge stabilitet, stöd och avlastning. Vissa handledsstöd är utrustade med skenor i plast eller aluminium för att hålla leden i en rak, neutral position. Hur långt stödet är påverkar också dess förmåga att ge avlastning. Ett långt stöd ger mer avlastning än ett kort.

Värme verkar smärtlindrande på ömmande och stela leder samt effektiviserar uppvärmningen genom att mjuka upp leden. Värme är därför viktigt i skadeförebyggande syfte och kan även bidra till ökad prestation.

Kompression ökar trycket på muskulatur och leder, vilket ger en ökad blodcirkulation samt verkar prestationshöjande. Ökad cirkulation kan även ge en känsla av förbättrad muskelkontroll samt främjar återhämtningen.

Orsaker till handledsproblem

Orsakerna bakom handledsproblem kan vara många. Olika former av skador (sträckning, stukning, vrickning) är en orsak, överansträngningar på grund av monotona eller tunga aktiviteter är en annan. Vissa aktiviteter medför en ökad risk för handledsproblem, det gäller till exempel bowling, vedhuggning och maskinskrivning. Överansträngningen kan leda till en inflammation i leden vilket ger upphov till exempelvis smärta och svaghet i handleden. Klicka här för att läsa mer om smärta i handleden.

Vid exempelvis en fallolycka där man tagit emot sig med händerna är det inte svårt att gissa vad som orsakat en eventuell stukning. Det är dock inte alltid lika lätt att avgöra specifikt vad som orsakat ens handledsbesvär. Karpaltunnelsyndrom är ett vanligt problem som oftast är ofarligt men kan skapa mycket problem i vardagen eftersom att handen känns avdomnad. Många upplever sig mer fumliga på grund av domningen och det är svårt att greppa föremål.

Vid många handledsproblem finns det handledsstöd som kan både förebygga och lindra dina besvär. Här nedan går vi igenom olika tillfällen när handledsskydd kan underlätta.

Styrketräning

Handledsskydd vid träning

Under ditt träningspass kan du använda ett handledsstöd i olika syften. För att förebygga skador när du vet att vissa moment medför en extra belastning på dina handleder eller för att öka prestationen vid exempelvis styrketräning.

Ett värmande skydd effektiviserar uppvärmningen av muskler och leder samt verkar prestationshöjande och minskar risken för skador. Kompression verkar också positivt för prestationen genom ökad cirkulation samt ger en känsla av ökad muskelkontroll.

Viktigt att tänka på när man väljer ett handledsskydd avsett för träning är att det är bekvämt och funktionellt att använda. Om du till exempel behöver kunna greppa föremål som vikter är det smidigast att välja ett skydd som lämnar handflatan fri. Ett exempel på en lämplig produkt är Rehband Blue Line Handledsskydd.

Skydd vid monotona handledsrörelser

Om du ofta gör enformiga rörelser med handlederna, exempelvis i ditt arbete, kan du råka ut för överansträngning. Genom att använda ett värmande och stödjande handledsskydd kan du göra arbetet mer bekvämt i och med välbehövlig avlastning samtidigt som rörligheten måste prioriteras för att du inte ska hindras i ditt arbete. Back on Track Physio Vristskydd är ett lämpligt alternativ för det här ändamålet.

Rehabilitering

Om du tidigare haft en skada i handleden medför det ett ökat behov av support och avlastning varför du behöver välja ett mer rejält handledsstöd. Ett skydd utrustat med skena för att fixera handleden i en rak position, exempelvis Rehband Core Handledsskydd, är ett bra alternativ.

Stärkande övningar för handlederna

Det går att träna handlederna för att bygga upp styrkan både förebyggande och när problem redan har uppstått. Vänta dock tills den akuta inflammationen efter en skada gått över innan du utför övningarna. De här övningarna kan enkelt göras antingen hemma eller på gymmet. Börja gärna utan att använda vikter och öka sedan successivt belastningen allt eftersom du blir starkare i handlederna. Starta med att göra 10 repetitioner per dag och öka sedan till att göra 3 set med 10 repetitioner dagligen.

  • ”Gasa”. Lyft armarna rakt ut framför dig med handflatorna vända nedåt. Dra sedan nävarna framåt och bakåt som om du ”gasar” på en motorcykel. Den här övningen stärker muskler, senor och leder på handledens och underarmens ovansidor.
  • Rulla handlederna. Lyft armarna rakt ut framför dig med handflatorna vända uppåt. Rulla sedan in handen mot dig och tillbaka utåt igen samtidigt som armarna fortsätter vara raka. Övningen stärker musklerna på handledens insida samt undre sidan av underarmen.
  • Vrida handlederna 180 grader. Lyft upp armarna rakt framför dig och vänd handflatorna uppåt. Vrid sedan händerna 180 grader inåt så att handflatans sida vänds nedåt. Vrid sedan tillbaka till utgångsläget. Den här övningen stärker musklerna på handledens insida samt på undersidan av underarmen. Övningen stimulerar också rotationen i skuldrorna och aktiverar många små muskler vilket främjar cirkulationen i hela armen.

Mina rekommendationer – De Bästa Handledsstöden

Rehband Core Handledsskydd – Stabilt stöd med aluminiumskena

Rehband Core HandledsskyddRehband Core används mot smärta i handleden som uppstått på grund av förslitningsskador eller överansträngning. Det ger ett stabilt stöd åt leden och hjälper genom kompression till att öka blodflödet i området. Det bidrar även med stötdämpning och har en bra passform i och med de tre kardborrebanden som skyddet fästs med. Skyddet är utrustat med en utbytbar skena vilken ger ett extra stabilt stöd och gör att skyddet även lämpar sig för användning vid rehabilitering.

Köp Rehband Core Handledsskydd från Svensktkosttillskott nu!


Rehband Blue Line Handledsskydd – För dig som tränar hårt

Rehband Blue Line HandledsskyddEtt stabilt skydd som ger ett bra stöd åt handleden för dig som tränar hårt. Skyddet kan användas förebyggande för att undvika förslitningsskador när lederna utsätts för hård belastning. Det bidrar med både värme, kompression och stabilitet samtidigt som det sitter bekvämt kring leden utan att hindra dig i dina rörelser.

Läs mer och köp Rehband Blue Line Handledsskydd

 


Back on Track Physio Vristskydd – Perfekt för vardagsanvändning

Back on Track Physio VristskyddDet här skyddet passar perfekt att använda till vardags då det är tunt och därmed enkelt kan bäras under kläderna. Back on Track’s produkter är tillverkade i en keramisk textil som reflekterar tillbaka kroppens värme. Handledsstödet verkar därför värmande på handleden vilket lindrar stelhet och smärta. Det elastiska materialet ger avlastning till leden och underlättar vid ansträngande moment, exempelvis monotont kontorsarbete.

Köp Back on Track Physio Vristskydd

 


Avslutningsvis

Hoppas du hittade informationen du behövde i jakten på rätt handledsstöd för dig!